RAWATAN ALTERNATIF ISLAM DARUL IKHTIAR

"CUKUPLAH ALLAH BAGIKU, TIADA ILAH MELAINKAN DIA ,KEPADANYA TEMPAT AKU BERSERAH, DAN DIALAH AMPUNYA 'ARASY YANG BESAR"

IKHTIAR & BERTAWAKAL














Sandal Mulia Rasulullah SAW

Sandal Mulia Rasulullah SAW

Translate

Sunday, July 31, 2011

MARHABAN YA RAMADHAN & SELAMAT BERIBADAH





Segala puji & syukur hanya milik Allah . tiada sesuatu melainkan dariNya jua & di atas rahmatNya jua kita dianugerahkan bulan ibadah & bulan yang mulia yang mana di dalamnya terdapat satu hari yang lebih bernilai dari 1000 bulan. Salawat serta salam buat junjungan yang dikasihi & tercinta Sayyidil Mustafa SAW ,air mata baginda sentiasa mengalir untuk umat yang tercinta iaitu diri ini , keluarga & umat manusia tanpa kira sempadan , bangsa , bahasa , warna kulit.

Marhaban Ya Ramadhan , Allahu Allah, masih memberikan nikmat nyawa & kesihatan,keimanan untuk meneruskan ibdah di bulan yg mulia ini .datang sepetri angin & pergi seperti angin, rasa macam semalam sj kita menyambut ramadan 1431 hijrah

Rasulullah menyebut , barang siapa merasa gembira menyambut Ramadhan , Allah telah mengampuni semua dosanya , Subhanallah, bukan gembira nak jual kurma , jual biskut raya , jual juadah berbuka tapi gembira kita seperti kita gembira untuk mengambil setiap ruang & masa untuk beribadah & mencari keredhaan Allah

Di bawah ini ana selitkan beberapa Hadith Rasulullah SAW ttg puasa :



Hadist riwayat Ahmad, al-Bukhari dan Muslim daripada Sahl bin Sa’d. yang maknanya: “Sesungguhnya dalam syurga terdapat sebuah pintu yang dikenali dengan nama Rayyan, dimana memasuki daripadanya orang?orang yang berpuasa pada hari kiamat dan yang lain tidak berhak. Dikatakan mana orang yang berpuasa? Lantas mereka bangun dan masuk melaluinya. Apabila selesai ditutup dan tiada yang lain berhak memasukinya”.

Hadist riwayat Ibn Majah dan al-Hakim, daripada Ibn Umar, yang maknanya: “Sesungguhnya bagi orang yang berpuasa ketika berbuka mempunyai doa mustajab yang tidak ditolak”.

Hadist riwayat al-Baghawi dari seorang lelaki di kalangan sahabat, yang maknanya: “Satu kebajikan dengan sepuluh kali ganda dan ditambah, dan satu kejahatan hanya dibalas satu dan mungkin Aku hapuskannya, dan puasa untuk-Ku, dan Akulah yang membalasnya. Puasa sebagai perisai dari azab Allah sebagaimana penyangga, sebagai perisai dari mata pedang”.

Hadist riwayat al-Baihaqi di dalam al-Syu`ab daripada Abu Hurairah, yang maknanya: “Puasa adalah separuh kesabaran, dan di atas setiap sesuatu mempunyai zakat, dan zakat jasad ialah puasa”.

Hadist riwayat al-Nasa`ie daripada Abi Sa`id, yang maknanya: “Siapa yang berpuasa sehari semata-mata pada jalan Allah nescaya Allah menjauhkan wajahnya dari neraka jahannam selama 70 tahun”.

Hadist riwayat Ibn Mandah di dalam `Amali, daripada Ibn Umar dan al-Dailami, daripada Abdullah bin Abu Aufa, yang maknanya: “Diam orang yang berpuasa merupakan tasbih, tidurnya merupakan ibadat, doanya mustajab dan amalannya digandakan”.

Hadist riwayat al-Bukhari dan Muslim, yang maknanya: “Apabila datangnya Ramadhan nescaya dibuka pintu-pintu syurga, ditutup pintu-pintu neraka dan diikat syaitan-syaitan”.

Hadist riwayat Ahmad, al-Bukhari dan Muslim, begitu juga dengan Ashab al-Sunan, yang maknanya: “Siapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan ihtisab, nescaya diampun baginya dosa yang terdahulu”.

Membaca makna hadist di atas semoga semakin menguatkan dan memotivasi kita dalam menjalankan ibadah puasa ramadhan.

Begitulah sedikit hadith yang sempat ana copy paste untuk rujukan ana & pembaca.

Semoga kita memperoleh taqwa hasil daripada puasa yang berkualiti & riadah ibadah kita di bulan yang mulia ini .

Ana memohon ribuan maaf kepada pembaca2 dan sahabat2 di luar sana sekiranya adaa kesalahan & kesilapan ana yang lemah & daif ini , juga kepada pesakit2 , inilah waktu yg amat mustajab doa kita , ayuh berdoa & muhasabah diri & memperbaiki hubungan kita dengan Allah , ana yakin Insya Allah , Allah akan menyembuhkan anda , Amin Ya Rabb

Friday, July 29, 2011

DARUL IKHTIAR DI MAJALAH MIDI KELUARAN 15 OGOS 2011


MAJALAH MIDI KELUARAN KARANGKRAF

Segala Puji & Syukur hanya untuk Allah , ampunya alam ini & salam serta shalawat untuk semulia - mulia makhluk di alam ini , penghulu serta mata hati kami Rasulullah SAW.

Rasanya dah lama nak menulis entri di blog ini , tetapi agak perasan sibuk , sibuk dgn Rawatan Perdana , sibuk dengan rawatan , sibuk gi outstation & jadi penyibuk & buat2 sibuk hehehhe, berapa banyak sibuk daaaa.....

Khamis lepas isteri ana cum p.a ana ada menerima panggilan telefon dari kak Hasliza dari majalah MIDI , untuk ditemubual pada hari Jumaat . Agak terkejut ana tapi ana setujulah menerima tetamu, sunnah nabi tu,

Sebenarnya ana ada menerima panggilan dari beliau sebelum ni , tak salah pada bulan 9 atau 10 tahun lepas , tetapi kerana ana masih bekerja waktu tu tak boleh nak memenuhi permintaan . Belum ada rezekilah katakan .

Semuanya dari Allah , ana nie seorang yang sangat daif & masih muda & hijau & jambu hehehhe (lain bunyi nya tu) dalam bidang rawatan islam ni. Terlalu ramai yang lebih veteran & pakar di luar sana tapi ana yang dipilih , semuanya dari Allah.

Ana ditemuramah oleh kak Hasliza & ditemani jurukamera En Daniel.

Banyak yang ana merepek & melalut yeelah mana taknya ? kali pertama di interview di majalah, sebelum ni kena interview masa cari kerja , dgn tok kadi masa kawin hehehe, masa masuk darussyifa dgn bapa & ibu mertua hehehhe kenangan lalu mengusik kalbu...

Antara intipati yang ana goreng masa interview ialah ttg rawatan perdana , rawatan di tempat ana , masej dakwah yg ana cuba terapkan & sampaikan kepada pesakit , & lain2 lagi tak ingat dah , & tk tau mana yg keluar , pas tu bt demo sikit ... hehehe nak posing jer, baru ngaji sikit kedua2 sahabat dah rasa tk selesa , ana bekalkan air, sabun barakah & myk wangi al - insyirah utk kegunaan mereka di rumah.

Ana juga tak tau apo ko bondonyo majalah midi tu masa mula2 kakak tu call, ana check ruponyo majalah untuk wanita 40+ , tp bagusya ada ruangan agama & perubatan islam.

Sambil tu ana promote sekali majalah nie boleh tengok wajah ana yang brutal macam terorist taliban tue , tapi berhati lembutt hahahaha.

Ribuan terima kasih dari pihak Darul Ikhtiar & Darul Muallij kepada majalah Midi & kami sangat mengalu2kan promosi besar2an rawatan islam di majalah & tv untuk memartabatkan rawatan Islam . Insya Allah kalau tidak ada aral melintang temu bual ana akan disiarkan pada keluaran aidilfitri 15/8/11 Insya Allah .

Semuanya dari Allah , Dia yang Memuliakan & dia jualah yang Menghinakan . Wallahualam


GAMBAR KAK HASLIZA & DANIEL KHUSYUK MENDENGAR ANA BERCELOTEH SAMBIL BAGI TIPS TANDA2 GANGGUAN


NAIK SYEIKH SIBUK NAK ZASS HEHEHHE


MENEKANKAN PERGANTUNGAN KITA HANYA PADA ALLAH SEMATA

Saturday, July 23, 2011

RAWATAN PERDANA 5 - MASJID BTP RAWANG

Segala puji & syukur milik Allah ,& Salawat serta salam kasih sayang kepada junjungan serta kekasih hati Rasulullah SAW.

Alhamdulillah Rawatan Perdana 5 di Masjid Bandar Tasik Puteri , Rawang telah berjalan dengan lancar, mendaspat kerjasama dari pihak ajk masjid , juga perawat di sana . Rawatan kali ini mendapat sambutan yang baik dari pesakit , ada yang dari Perak , Kedah dan kawasan sekitar , perawat kali ini juga ramai lebih kurang dalam 23 orang. Kami masih mengekalkan rawatan secara personal & banyak kes2 berat dapat diselasaikan dengan izin Allah & hasil muafakatan para perawat. Semoga Allah memberi kesembuhan kepada para pesakit & semoga Allah membalas jasa baik para perawat yang berkorban masa & tenaga di jalan Allah , ada yang datang dari Melaka, Nilai, Johor, KL dan Selangor. Insya Allah rawatan perdana akan berehat buat sementara waktu memberi ruang untuk Ramadhan , INsya Allah kita akan bersambung lepas syawal lokasi akan diberitahu kelak .

Gambar kenangan di Masjid BTP Rawang














Monday, July 11, 2011

RAWATAN PERDANA 4 MASJID AL-ABIDIN SKUDAI



RAWATAN PERDANA 4
Segala Puji & Puja hanya milik Allah Rabbul Jalil, dengan segala nikmat kurnia & inayahNya yang tak terhingga kepada makhluk ciptaanNya serta salawat serta salam kasih sayang kepada Kekasih serta penghulu kami Rasulullah SAW.

Alhamdulillah dengan rahmatNya Rawatan Perdana 4 di Masjid Abidin , Taman Sri Skudai , Johor telah berjalan dengan lancar. Tujuan utama rawaatan ini dilansungkan untuk memberi penerangan serta memperkenalkan rawatan secara Islam kepada penduduk di sana.

Program ini tetap meriah walaupun hujan lebat di waktu petang .Kami masih menjalankan rawatan secara personal & mendapat pujian dari pesakit kerana merasa diri mereka diberikan perhatian & dilayan oleh perawat2 kami.

Ramai juga pesakit kerasukan & alhamdulillah dapat di atasi oleh para perawat & ada juga pesakit yang ingin kami turun padang membantu mereka utk rawatan susulan , tapi ikhtiarlah dulu dgn zikir2 & ingat sesungguhnya Allah yang menyembuhkan bukan kami.

Kali ini juga menyaksikan ramai perawat muda & baru serta pembantu perawat mengambil bahagian dalam program ini. Kerjasama serta komitmen sesama perawat kali ini amat istimewa , kami saling tolong menolong dengan masing2 mempunyai kelebihan serta kehebatan & 'kemachoan' yang tersendiri hehehe.
Seramai 15 perawat serta 10 pembantu perawat mengambil bahagian di dalam program kali ini. Di antara perawat yang mengambil bahagian ialah



USTAZ HASSAN
MUALIJ MUHAMMAD RAFFI
MUALIJ MUHAMMAD
MUALIJ BUKHARI
MUALIJ RADZMI
MUALIJ ZAM
MUALIJ MUHAMMAD HANAFIAH
MUALIJ MIZAN
MUALIJ SHAFIQ
MUALIJ MUDA AIZAT ISMAIL
MUALIJ MUDA EMIR SYAIFUL
MUALIJ KHAIRUNIZAM
& dibantu oleh pembantu khas dari mahad tahfiz Johor

Semoga Allah memberikan kebaikkan serta kekuatan kepada para muallj serta pembantu serta urusetia yg sanggup mengorbankan waktu & tenaga untuk menjayakan program dakwah ini . Insya Allah kita jumpa di progam Rawatan Perdana 5 minggu depan , lokasinya di Masjid BTP Rawang ,Wallahu'alam. Kita jumpa di sana .. sana.. sana....Insya Allah

GAMBAR KENANGAN HERO-HERO KITA















href="http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/261634_201868443194996_100001155253093_491504_4887245_n.jpg?dl=1">

Friday, July 8, 2011

JOM RAWAT - RAWATAN PERDANA 4 AHAD 10/7/11




Segala Puji & Syukur hanya milik Allah serta Salawat dan Salam buat Rasul Junjungan .
Rawatan Perdana Siri Ke-4
Konsep asas rawatan ini adalah Ruqyah Syariyyah dan juga melalui teknik dan doa dari perawat seluruh tanah air serta pembantu dari pelajar tahfiz.







Di Masjid Al-Abidin Taman Sri Skudai Johor Bahru, Johor.

Antara rawatan yang dijalankan adalah :
1- Rawatan saka dan sihir dan gangguan makhluk halus.
2- Rawatan Bekam sunnah
3- Rawatan sakit fizikal (gout/kencing manis/darah tinggi/dan lain-lain)
Bagi mereka yang ingin rawatan sila hadirkan diri anda ke rawatan perdana, Insya Allah kita jumpa di sana.

Jadual aktiviti Rawatan Perdana Ke-4
Tempat: Masjid Al-Abidin, Taman Sri Skudai, Johor Baru, Johor.
Tarikh: 10 Julai 2011
Waktu: 8 pagi - 6 petang
Bayaran: RM30
Pakaian: Bersopan santun dan menutup aurat. Bagi perempuan yang berbaju kurung atau jubah, diwajibkan memakai seluar trek suit di bahagian dalam.
Matlamat: 1000 orang pesakit campuran


Semoga Allah memberi kesembuhan & kemudahan untuk semua pesakit & Semoga Allah memudahkan urusan semua perawat Amin

Kita jumpa di sana